موتور يخچال و طرز كار آن:
اجزاء تشكيل دهنده ي يخچالاجزاء الكتريكي يخچالاجزاء مكانيكي يخچالگازهاي مورد استفاده در يخچالاجزاء الكتريكي يخچال دربرگيرنده موتور الكتريكي، ترموستات (اتومات)، فانوسك محتوي گاز، لوله مويي، لوله بلو، فنر و اهرم ها، پيچ تنظيم مي باشد. تقدير الكتريكي در اغلب يخچالهاي خانگي يك الكتروموتور از گونه آسنكرون است كه وظيفه ي به جنبش درآوردن سرنوشت مكانيكي را به عهده دارد. البته در سالهاي بازپسين موتور يخچال فريزرها هم دگرگوني ها زيادي داشته اند و قسمت الكتريكي آنها اينورتري يا موتور دست نويس شده اند.
اجزاء مكانيكي دربرگيرنده كمپرسور، كندانسور (رادياتور خنك كننده) و فيلتر يا دراير، اواپراتور (محفظه توليد يخ) و كاپيلاري تيوب (لوله مويي) مي باشد كه در اينجا ما به تحليل و رسيدگي كمپرسور يخچال مي پردازيم. بطور كلي كمپرسور،كندانسور، اواپراتور، ترموستات و گاز اجزاء تغيير ناپذير يخچالها مي باشند كه پروسه سرما سازي را در يخچال برعهده دارند.
اجزاء برپايي دهنده ي كمپرسور يخچالكمپرسور يخچال گردآور اي مكانيكي است كه پيستون، ميلنگ و سوپاپ ها را شامل مي شود. ميلنگ كه بدست يك موتور آسنكرون تو محفظه كمپرسور يخچال قرار دارد، با چرخش خويش سبب مي شود پيستون مشابه يك تلمبه عمل كند و با مفتوح و بسته شدن سوپاپ ها، گاز موجود در لوله ها و سيلندر به گردش درآيد، گاز مرتبا از لوله ي برگشت مكيده شده و با خپگي به لوله ي رفت وارد مي شود در نتيجه گاز برودت ساز متناوبا در حال حركت بوده و عمل سرمازي انجام مي شود.
قابل بيان است در كمپرسورهاي نوع خطي و گونه اسكرال و كمپرسور روتوري ساير ميلنگ هستي ندارد. خنك كردن و روانكاري قسمت مكانيكي و الكتريكي توسط مقدار مشخصي روغن كه داخل پوسته هستي دارد، اتمام مي شود، براي خنك كردن كمپرسور و كندانسور در فريزرهاي بزرگ از بادبزن كاربرد مي كنند.
نماي دروني كمپرسور يخچال
وظيفه ي كمپرسور يخچالكمپرسور يخچال وظيفه ي گردش و بريده كردن گاز مبرد فريون در درون كانالهاي اواپراتور را بر دوش دارد كه اين گاز در كندانسور خنك شده و تبديل به مايع مي گردد. بر روي بدنه كمپرسور بيشتر سه لوله ديده مي شود، لوله ي ويژه شارژ گاز يا لوله كور، لوله ي رفت يا خفقان گاز، لوله ي برگشت يا مكش.
طرز كار كمپرسور يخچالغالبا لوله ي ترموستات را به سقف اواپراتور و يا قسمت تحتاني متصل مي سازند و هنگاميكه ترموستات در حالت وصل پيمان ميگيرد كمپرسور يخچال شروع به پيشه كرده و با سرد شدن گاز داخل لوله مويي، لوله بلو و به تبع آنها فانوسك كاهش حجم داده و جمع مي شود در اين چگونگي اهرم پيوست كليد تو ترموستات به سمت ذيل كشيده شده و فاز موتور قطع خواهد شد.
با سكوت موتور و بازايستادن پيشه كمپرسور، سرمايي كه در پيرامون يخچال هستي دارد، به خصوص اواپرايتور تفريق مي يابد و گازي كه تو فانوسك ترموستات وجود دارد پركار شده و به علت گرم شدن محيط اضافه حجم مي يايد و فانوسك بزرگتر مي شود، با اين افزايش كليد ترموستات وصل شده و كمپرسور يخچال شروع به پيشه مي كند. مدت كار كمپرسور يا به عبارتي ميزان سرماي دلخواه در اواپرايتور را مي طاقت بوسيله ي ولوم ترموستات كه در درستي اهرم كنترل حجم فانوسك است تنظيم نمود.
هزينه تعمير كمپرسور يخچالدر بحث تعمير يخچال بسياري از افراد تعميركار پس از رسيدگي و عيب يابي كمپرسور يخچال اگر متوجه شوند كه انگيزه ويران شدن يخچال خرابي اين تكه است، با پروا به ميزان ويراني كمپرسور كه قابل تعمير است يا نياز به جايگزيني دارد، كمپرسور نصف سوز شده باشد يا دچار افت فشار شده باشد، هزينه هاي متفاوتي دارند كه البته همگي اين هزينه ها بايد مطابق با خرج هايي باشد كه اتحاديه مربوطه تعيين كرده است. معمولا براي هر يك از پارامترهاي ذيل هزينه جداگانه اي درنظر گرفته شده است:
هزينه جايگزيني كمپرسورهزينه رفع سر و صداي اضافه كمپرسورهزينه تنظيم تنگنا كمپرسورهزينه اياب و ذهابو…هزينه تعمير كمپرسور يخچال
عيب يابي و تعمير كمپرسور يخچالچنانچه به دليل ويراني كمپرسور يخچال و يا ديگر دلايل، بيچارگي به خدمات تعميرات يخچال در خانه داشته باشيد، مي توانيد از راه سايت فني كارا، نسبت به جستجوي كسان تعميركار يخچال اقدام كنيد الي نزديكترين و بهترين افراد فني شغل را نسبت به احتياج خودتان انتخاب كنيد.
گاهي مصرف كنندگان يخچال گلايه مي كنند كه اواپراتور دائما خيس بوده و قطرات آب متعلق به چكه مي كند و اين سخت را به اشتباه به خرابي عملكرد كمپرسور نسبت مي دهند كه بايد گفت عليرغم عملكرد صحيح كمپرسور، ترموستات بر روي درجه طاقت مناسب قرار گرفته و براي برطرف كردن اين عيب كافيست ولوم درجه ي يخچال را در جهت عقربه هاي ساعت جنبش داده الي ميزان سرماسازي يخچال افزايش يابد.
اگر باز هم مطمئن شديد كه كمپرسور يخچال به طرز صحيح پيشه مي كند اما باز هم اواپريتور دائما خيس بوده و قطرات آب متعلق به چكه ميكند مي تواند سخت از سيستم ذوب برفك (ديفراست) باشد كه بصورت هميشه در مدار است. براي رفع اين عيب درستي عملكرد ديفراست را بررسي نماييد در مواردي ديده شده كه بدليل وجود اشكال در ترموستات ديفراست، شير سولنوئيدي مدام عمل نموده و با ورود گاز به اواپراتور، برفك ها و يخ ذوب مي شوند.
مشكل رايج ساير اين كه بيان مي كنند كمپرسور يخچال مدام در حال كاركردن است اما اتومات كار نمي كند و سرمايي در يخچال وجود ندارد. در اين وضعيت مجبوريم يخچال را به تعميرگاه برده و پيشه را به يك متخصص در زمينه ي تعميرات لوازم خانگي سپرد. يك تعميركار خوب آغاز اواپريتور كندانسور را رسيدگي مي كند لغايت سوراخ ايجاد شده در راه گردش گاز را پيدا كند سپس با جوشكاري محل گزند ديده را ترميم مي كند و سپس يخچال را تحت خپگي هوا پيمان مي دهد.
پس از فشاردهي به يخچال بايد آزمايش كنيم كه نشتي ديده نشود اين عمل را مي نا با كف صابون انجام داد اگر نشتي ديده نشد مكنده لوله هارا به صورت كامل از هستي هوا تخليه نموده و سپس به آرامي داخل لوله ها گاز را تزريق مي كنند، بعد از سپريدن شارژ گاز، لوله ي كور را دوباره مسدود و جوشكاري مي كنند لغايت گاز درون يخچال بيرون نشود. عمليات تهي سازي و شارژ گاز و نيز ترميم نقطه ي آفت ديده بايد بدست يك تعميركار مجرب چهره گيرد به خصوص در مورد تعمير يخچال فريزر صنعتي كه يك اشتباه ساده زيان زيادي متعاقب خواهد داشت.
در مطالب بعدي در باره ساير قطعات يخچال و نكات مهم آنها گفتگو خواهيم كرد.