موتور يخچال بخش مهي از دستگاه است.
مهمترين بخش يخچال فريزر شما دستگاه كمپرسور يا همان موتور است چرا كه قلب يخچال فريزر مي باشد، موتوري كه گاز تبريدي را حول سيستم ميگرداند و باعث ايجاد سرما ميشود. اكثر افراد آن را تنها به عنوان «بطري سياه» در پشت دستگاهشان ميبينند كه تعدادي لوله و سيم از آن خارج ميشود. بديهي است كه كمپرسور چيزي بيشتر از اين است.
كمپرسور چه كاري انجام ميدهددر حالي كه اغلب افراد در مورد چگونگي كاركرد يخچال و فريزرها سردرگم هستند، آنها در واقع چيزهاي بسيار سادهاي هستند كه به فناوريهايي متكي هستند كه اغلب بسيار قديمياند، تصور چگونگي كاركرد يخچالهاي مدرن از گذشتههاي بسيار دوري با ما بوده است.
مبرد يا همان گاز در يخچال توسط كمپرسور درون لوله «پمپ» ميشود و اين همان ماهيت كمپرسور است، يك پمپ. اين پمپ الكتريكي كوچك در محفظهاي مهر و موم شده قرار دارد و در آنجا درون روغن با تعدادي بيت و فنر معلق است كه اكثر افراد نيازي به دانستن در مورد آن ندارد. تا زمانيكه از كار مي ايستد. اين روش سرمايش به دهههاي قبل باز ميگردد، اصلا چيز جديدي نيست و فيزيك آن به خوبي قابل فهم است.
تنها تغيير واقعي كمپرسور در پنجاه سال گذشته كاهش مصرف انرژي بوده كه به يك مدل آنها «كمپرسورهاي خطي» ميگويند، در اين مدل در عوض اينكه كمپرسور خاموش و روشن شود سرعت دور موتور كم و زياد مي شود، كمپرسور خطي ميتواند مانند يك سوئيچ ديمر بالا و پايين برود.
اجزاء تشكيل دهنده ي كمپرسور يخچالكمپرسور يخچال مجموعه اي مكانيكي است كه پيستون، ميلنگ و سوپاپ ها را شامل مي شود. ميلنگ كه توسط يك موتور آسنكرون داخل محفظه كمپرسور يخچال قرار دارد، با چرخش خود سبب مي شود پيستون مانند يك تلمبه عمل كند و با باز و بسته شدن سوپاپ ها، گاز موجود در لوله ها و سيلندر به گردش درآيد، گاز مرتبا از لوله ي برگشت مكيده شده و با فشار به لوله ي رفت وارد مي شود در نتيجه گاز سرما ساز متناوبا در حال حركت بوده و عمل سرمازي انجام مي شود.
قابل ذكر است در كمپرسورهاي خطي و نوع اسكرال و كمپرسور روتوري ديگر ميلنگ وجود ندارد. خنك كردن و روانكاري قسمت مكانيكي و الكتريكي توسط مقدار مشخصي روغن كه داخل پوسته وجود دارد، انجام مي شود، براي خنك كردن كمپرسور و كندانسور در فريزرهاي بزرگ از فن استفاده مي كنند.
وظيفه ي كمپرسور يخچالكمپرسور يخچال وظيفه ي گردش و فشرده كردن گاز (مبرد فريون) در درون لوله هاي اواپراتور را بر عهده دارد كه اين گاز در كندانسور خنك شده و تبديل به مايع مي گردد. بر روي بدنه كمپرسور اغلب سه لوله ديده مي شود، لوله ي مخصوص شارژ گاز ، لوله ي رفت (لوله فشار گاز)، لوله ي برگشت (لوله مكش گاز)
بيشتر بدانيم : طريقه تست كمپرسور ، رله استارت و اورلورد يخچالسيكل گردش گاز توسط كمپرسور يخچالگاز از لوله رفت با فشار وارد كندانسور و بعد دراير (فيلتر تصفيه گاز) ميشود و پس از سرد شدن و فيلتر شدن، گاز وارد اواپراتور (لوله هاي خنك كننده) مي شود و دوباره وارد لوله برگشت كمپرسور شده و اين سيكل هميشه تكرار مي شود.
سيكل گردش گاز توسط كمپرسور يخچال
استهلاك و خرابي كمپرسورواقعيت در مورد كمپرسورها اين است، آنها همگي در نهايت استهلاك مييابند. آنها براي هميشه به خوبي كار نميكنند و در نهايت به يكي از اين سه حالت از كار ميافتند:
سيم پيچ ميسوزد يا از نظر الكتريكي ضعيف ميشوند.آببندي داخلي از بين ميرود (و جام ميكنند).اندازهشان افزايش مييابد و گيرپاژ ميكنند.
اجزاي كمپرسور يخچال
ايراد الكتريكيدر سالهاي ابتدايي عمر دستگاه، فرض بر اين است كه به درستي نصب شده است. شايعترين چيزي كه براي موتور يخچال اتفاق ميافتد خرابي الكتريكي است. به طور معمول زماني كه كمپرسور از نظر الكتريكي خراب ميشود، از كار ميافتد و ديگر كار نميكند.
اغلب صداي «تق تق وز وز» از كار افتادگي را از رله ميشنويد كه سعي ميكند كمپرسور از كار افتاده را راه بياندازد، كمپرسورها گاهي اوقات به دليلي صداي ترق ترق ايجاد ميكنند. رايجترين آن در مورد جايي است كه يخچال فريزر نصب شده است كه مسئلهاي است كه به نوبه خود باعث نارسايي زودرس كمپرسور ميشود. مثلا اگر يخچال فريزر تراز نباشد، فشار بيشتري به كمپرسور وارد خواهد شد.
آببندي داخليبعد از چندين سال به طور طبيعي آببندي داخلي كمپرسور كيفيت خود را از دست ميدهد يا خراب ميشود و اين به اين معناست كه نميتواند به خوبي پمپاژ كند. متوجه ميشويد كه سردسازي ضعيف است يا اصلا سرد نميكند، اگر روغن از كمپرسور به درون سيستم خارج شود باعث خفه شدن آن ميشود. پيش از اين، معمولا كاهش عملكرد سردسازي، افزايش زمان كار كمپرسور براي سرد كردن دستگاه را ميبينيد. البته اين ميتواند سبب گرم شدن بيش از حد و گيرپاژ كردن و سوختن شود.
گيرپاژ كمپرسوراگر اين اتفاق رخ دهد معمولا كمپرسور متوقف ميشود و دوباره صداي «تق تق وز وز» را ميشنويد، چنانكه صداي تق تق مربوط به رله است كه تلاش ميكند تا دستگاه را راهاندازي كند. اين امر ميتواند در ابتداي عمر دستگاه نيز رخ دهد اما خيلي معمول نيست و اغلب نتيجهي مشكلات نصب نادرست است.
تعويض كردن كمپرسور يخچالتعويض كمپروسور يا همان موتور يخچال يك تعمير كاملا تخصصي است و شما نميتوانيد كمپرسور را خودتان جايگزين كنيد. تعويض كمپرسور هاي معمولي به اين صورت است لولههاي كمپرسور جديد را به لولههاي يخچال فريزر جوش مي دهند. ولي براي اتصال لوله هاي كمپرسور هايي كه گاز قابل اشتعال دارند مانند R600 راهي ديگري به نام سيستم فشردهسازي كه با عنوان Lokring شناخته ميشود نيز وجود دارد.
چرا از Lokring استفاده ميكنند؟ به دليل خطر آتشسوزي ، در خانهي مشتريان از جوش استفاده نميكنند. هرچند كه به خاطر موادش هزينههاي بيشتري هم دارد. گاز جديدي كه در سيستمهاي خانگي مورد استفاده قرار ميگيرد R600a است و بسيار قابل اشتعال است و اگر دماي بالايي اطراف آن وجود داشته باشد ميتواند به شكل بدي منفجر شود.
تعويض كمپرسور به اين صورت است كه بعد از اينكه تمام كارهاي اتصالات لوله را انجام دادند سپس بايد مدار گاز و كمپرسور را وكيوم كنند و با گاز شارژ كنيد، مقدار شارژ گاز خيلي حساس است و معمولا با وزن گاز تنظيم مي شود،كه زيادي خنك نكند. بعد از شارژ بايد دوباره سيستم را مهر و موم كرد. همانطور كه ميتوانيد درك كنيد همه اينها نياز به متخصص تعميرات يخچال دارد، پس سعي نكنيد خودتان انجامش دهيد.
بيشتر بدانيم : نحوه تعويض روغن كمپرسور يخچالاستفاده از خدمات ما :اگر يخچال فريزر شما به هر دليلي مشكل دارد و به سرويس دوره اي نياز دارد، يا اينكه ميخواهيد تعويض كمپرسور يخچال توسط يك تكنسين متخصص انجام شود .ميتوانيد با دفتر خدمات تعمير و سرويس يخچال فريزر تماس بگيريد تا همكاران ما در كمترين زمان با مناسب ترين قيمت سفارش تعميرات يخچال شما را انجام دهند.
توجه داشته باشد كه شارژ گاز و تعويض موتور يخچال نياز به يك متخصص حرفه اي دارد، از اين رو ما با داشتن متخصصان حرفه اي اين كار را براي شما به طور تخصصي و با ضمانت انجام ميدهيم .